به گزارش بنکر (Banker)، همین وضعیت درخصوص شاخص تورم گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات مشاهده میشود بهگونهای که مرکز آمار نرخ تورم این گروه کالایی در آبان امسال را ۵۹.۶درصد برآورد و اعلام کرده درحالیکه دهکهای اول تا هفتم نرخ تورم بالاتری را نسبت به کل کشور تحمل کردهاند و فقط ۳دهک ثروتمند هشتم تا دهم فشار تورم کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات را در آبان شاهد بودهاند.
تنها متغیری که وضعیت تورم سالانه در ۱۲ماه منتهی به آبان امسال را شفافتر توصیف میکند، نرخ تورم گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات است، بهنحوی که در کل کشور شاخص تورم این گروه کالایی ۳۷.۲درصد بوده و دهکهای اول تا هشتم نرخ تورم پایینتری را نظارهگر بوده و ۲دهک ثروتمند نهم و دهم نرخ تورم بالاتری را در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات تجربه کردهاند.
این گزارش میافزاید: ضریب اهمیت یا وزن کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در سبد هزینههای دهکهای مختلف هم نشان دیگری از وضعیت نامتوازن توزیع تورم در ایران دارد بهگونهای که مرکز آمار سالهاست اعلام میکند سهم یا ضریب اهمیت کالاهای یادشده در سبد هزینه خانوارهای ایرانی ۲۷.۲۴درصد است اما این وزندهی در سبد هزینه دهکهای مختلف نشان از شکاف شدید دارد بهنحوی که سهم یا وزن کالاهای خوراکی و آشامیدنی در سبد دهکهای اول تا هفتم یعنی از فقیرترین تا قشر متوسط رو به بالا بالاتر از میانگین کشوری است و تنها ۳دهک ثروتمند هشتم تا دهم، سهم کمتر از میانگین کشوری را به خرید کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات اختصاص میدهند.
از سوی دیگر دهک فقیرترین یا همان دهک اول جامعه ۴۳.۳درصد از کل هزینه ماهانه خود را به خرید کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات اختصاص میدهد درحالیکه دهک آخر یا ثروتمندترین قشر جامعه تنها ۱۷.۲درصد از هزینهاش به این کالاها اختصاص میدهد. به بیان دیگر شکاف سهم هزینه کالاهای خوراکی و آشامیدنی بیندهک اول تا دهم در ایران بیش از ۲۶درصد است.