از سال ۱۴۰۴ دریافت دسته چک تنها با ثبت اقامتگاه در سامانه املاک امکانپذیر است. بانک مرکزی با هدف مقابله با پولشویی و افزایش شفافیت مالی این قانون را اجرایی میکند.
به گزارش بنکر (Banker)، بانک مرکزی با صدور بخشنامهای جدید اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۴، صدور دسته چک جدید تنها برای افرادی ممکن است که اقامتگاه اصلی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کرده باشند.
این اقدام در راستای اجرای قانون مالیاتهای مستقیم، شفافسازی تراکنشهای مالی و مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم صورت میگیرد.
عدم ثبت اقامتگاه، برابر با توقف خدمات بانکی
در صورت عدم ثبت اطلاعات محل سکونت در سامانه ملی املاک، بانکها مجاز به ارائه هیچگونه خدماتی از جمله افتتاح حساب، صدور دسته چک و پرداخت تسهیلات نخواهند بود.
مشتریان موظفاند پیش از مراجعه به بانک، ثبت اطلاعات خود را تکمیل و صحت آن را تأیید کنند.
مراحل دریافت دسته چک در سال ۱۴۰۴:
برای دریافت دسته چک طبق قانون جدید، مراحل زیر الزامی است:
- ورود به سامانه ملی املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir
- ثبت دقیق نشانی محل سکونت به همراه کد پستی صحیح
- تأیید نهایی اطلاعات ثبتشده و تطبیق با مدارک شناسایی
- اعلام ثبت موفق به بانک عامل برای تأیید نهایی صدور دسته چک